U3F1ZWV6ZTE1MjgwNDQzNzg2X0FjdGl2YXRpb24xNzMxMDYzNDc5Mjc=
recent
أخبار ساخنة

ماهي شهادة المعلم ICDL Teacher - وما اهميتها





ماهي شهادة المعلم ICDL Teacher - وما اهميتها



ماهي شهادة المعلم ICDL Teacher - وما اهميتها 



 اهلا بكم متابعي مدونة تعليم مصر 2030،  اليوم موعدنا مع موضوع مهم لكل المهتمين بالتقدم لوظائف التربية و التعليم، الا وهي شهادة المعلم فيه شرط من شروط التقدم للعمل بوازارة التربية والتعليم , واليكم بعض النقاط الهامة عن هذه الشهادة:


ماهي ICDL teacher ؟


  قامت وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني والمؤسسة العالمية ICDL Arabia، بتوقيع اتفاقية تعاون يهدف بشكل اساسي تدريب المعلمين لحصولهم على شهادة ICDL Teacher، ليلحقوا بركب التقدم والتطور التكنولوجي والاستفادة منه في العملية التعليمية.

        
     هذه المبادرة تأتي اتساقًا مع التوجه الجديد للوزارة؛ بهدف نشر شهادة ICDL لتدريب المعلمين على أساسيات الكمبيوتر والإنترنت وإدارة الـ office، وأيضا أساسيات امن الانترنت، والحوسبة والمهارات التكنولوجية الحديثة، وايضا طرق ادارة المعلم الفصل والعملية التعليمية داخله بالاستخدام الامن للتكنولوجيا، وغيرها من المهارات الهامة لمواكبة التقدم الرقمي.

         وهذا التعاون يتضمن تقديم المؤسسة كورسات تدريبية للمعلمين على أحدث البرامج التكنولوجية، وهي 9 مواد  مطلوب دراستها والحصول على شهادة معتمدة دوليا من ICDL معروفة باسم شهادة المعلم المصري او ICDL Teacher.



نصائح هامة لمن يريد الحصول علي الشهادة

محتار ومش عارف تعمل ايه في شهادة ال ICDL وايه هي ال ICDL teacher اقرا الاتــــــــــــي:


1- اصبحت شهادة المعلم icdl teacher شرط اساسي من شروط المسابقة شرط للتقديم واصبحت شرطا للقبول قبل استلام العمل طبقا لاخر تصريحات للبوابة الالكترونية للتوظيف.




2-لو عاوز تمتحنها هتروح علي احد مراكز التدريب المعتمده علي مستوي الجمهوريه وتحجز وتمتحن.




3-لو معاك شهادة icdl او ic3 تكون اصليه امتحنتها قبل ١ مايو ٢٠١٩ هتاخد فقط ٤ ميديولات تكميليه ويدولك ال icdl teacher. لكن اصحاب ال IC3 لازم يمتحنوا ميديول زيادة عشوائي في الشهادة القديمة للتأكد من اتقانه للمواد اللي امتحانه من قبل

4-اما عن المواد هناك في المراكز هيدربوك لو هتحجز الامتحان مع الشرح.

5- لو هتحجز الامتحان فقط هتذاكر مع نفسك المواد هتلاقيها منشورة في الجروب الخاص بنا هنــــــــــا وفي قنوات يوتيوب فيها شروحات نزلتها في بوستات
هنــــا في الجروب.


6-اما عن الاسعار..
بتختلف من مكان لأخر.. بس المعقول لو هتحجز الامتحان فقط هتدفع ٣٥٠ جنيه فقط واي ماده هتسقط فيها لاقدر الله هتدفع ٤٠ او ٥٠ جنيه وتمتحن تآني.
اما لو هتحجز شرح مع الامتحانات هتدفع ١٥٠ جنيه زياده يعني كله مع الشرح ٥٠٠ جنيه.. اي مراكز بتاخد آكتر من كده يبقي استغلال.


ملحوظة هامة

هذه الاسعار كانت في بدايات موضوع الامتحانات والمسابقة، اما الان فقد تم تعديل هذه الاسعار من قبل شركة ICDL Arabia
لتصبح رسوم حجز الامتحان فقط للميديولات التكميلية هي 500 جنية غير شاملة اسعار التدريب.
واسعار شهادة المعلم كاملة ال 9 مواد ب 600 جنية غير شاملة التدريب.

7- اضافو امتحان زيادة علي الناس اللى معاها شهادة ال IC3 وهو انك هتمتحن امتحان علي شهادتك القديمة لو نجحت فيه هتمتحن الميديولات التكميلية الاربعة وفي الموضوع القادم سنوافيكم باسماء الميديولات الاربعه وطريقة ايجاد مرطز معتمد للتقدم والامتحان فيه.


انتظرونا مع سلسلة موضوعات لشرح كل شيئ عن امتحان شهادة المعلم..
دمتم بكل خير


الاسمبريد إلكترونيرسالة